fredag

Ultraljud 1 på Ultragyn

Vi går som på nålar, när ska kallelsen till Ultragyn komma? När veckan går mot sitt slut bestämmer jag mig för att ringa dem på måndagen om jag inte hört något ifrån dem.


När jag ringer på måndagen svarar en jättetrevlig tjej och bokade in oss i slutet på veckan. Vi är båda jätte nervösa, tänk om barnmorska sett fel! Det vore jättepinsamt framförallt som man berättat för en del att det troligtvis är tvillingar i mig.


Det har börjat röra sig mer och mer i magen på mig och framför allt på min vänstra sida. Magen växer så det knakar så det måste bara vara tvillingar eller …. eller fler. Nej hemska tanke två räcker bra.


Veckan sniglar sig fram men fredagen kommer snart. Nu är det dags för vårt första riktiga ultraljud. Vi är jättepirriga när ultraljuds barnmorska tar emot oss. ”Så ni ska ha tvillingar ni säger hon. ”Ja vi tror det i alla fall säger vi. Jag lägger mig ner på britsen och det hela kan börja. Peter tittar noga på skärmen och visst är det två små bebisar därinne.


Vi är så glada att det inte finns att förklara. Titta vad vi har tillverkat! Kan ju bero på att vi har ett otroligt bra sexliv och har alltid haft. Men det är en annan bok och en annan historia.


Ultraljudsbarnmorskan mäter barnen och konstaterar att den ena är mindre än den andra men att allt ser bra ut. Hon visar hjärta och urinblåsa och allt ser bra ut även där. Hon har dock svårt att hitta barnens skiljevägg och ber en läkare komma in och hjälpa till. Vi byter rum till en bättre maskin som ultraljudsbarnmorskan tycker är bättre. Efter en massa letande hittar man skiljeväggen även om den är otydlig och väldigt tunn.


Ultraljudsläkaren och ultraljudsbarnmorskan säger att det ör enäggstvillingar. Och tjejer dessutom till pappas förtret. Det gör att vi måste gå på kontroll varannan vecka från och med nu. Så det här är garanterat inte sista gången vi ligger under ultraljudsaparaten. Man skall följa den lilla extra noga eftersom hon är ca två veckor efter sent storleksmässigt. Men båda bebisarna har gott om fostervatten och allt är perfekt. Dessutom är jag extra glad för de tror det är tjejer där inne. Det ser ut så på den större av dem vilket gör att den lilla måste vara det den också eftersom det är enäggstvillingar. Vi får rådet att inte läsa för mycket eftersom man oroar sig i onödan. Men jag är glad att jag läser på om sånt som intresserar mig och framför allt sånt som rör min kropp. Det kommer du också att märka om du fortsätter att läsa.


Gissa om två stolta föräldrar gick från Danderyds Sjukhus den dagen. Det ska bli underbart att få följa deras utveckling i magen. Jag ringer mödravårdcentralen och lämnar det glada beskedet till vår barnmorska på hennes telefonsvarare.


På måndag ska vi visa vår videofilm från ultraljudet för barnen så de får se vad verkligt det är.

Resten av den här historien kommer framför allt att handla om våra besök hos barnmorska - ultraljud - Läkare och Sjukhus. Och som jag skrivit tidigare är jag inte medicinsk utbildad men har försökt läsa mig till allt som jag behöver veta för att orka med att vara gravid. Jag hade kunnat skriva så otroligt mycket mer varje dag om allt som hänt men jag orkade inte minnas allt i röran kring graviditeten.

Inga kommentarer: