fredag

Nya prover

Söndag morgon och Peter släpper av mig på Danderyds Sjukhus. Med tunga steg går jag upp till 12: an. Talar om att jag är på plats och sätter mig i väntrummet. En sköterska kommer in och tar blodprover. Jo jag fick övertala henne att ta i handen. Kan de inte förstå att de finns folk som vill ta proverna i handen? Det kommer ju inget i armvecken och jag ser misshandlad ut om de tar proverna där. En annan sköterska kommer in och tar blodtrycket på mig och det är normalt 130/80. Bebisarnas hjärtan slår fint som vanligt runt 140 på båda två.

Nu är det bara väntan på mina provsvar innan jag får åka hem. Det drar ut på tiden och jag är uttråkad. Enda tidningarna som finns förutom ”Med barn” är två veckor gamla Metro. Jättespännande. Går över på att äta mina clementiner det är mer upphetsande i alla fall.

Provsvaren är klara och jag får komma in till läkaren. Leverproverna är fortfarande förhöjda men stabila. Hon frågar om jag vill ha något mot klådan men det vill jag inte ha. Vill inte råka ge bebisarna något som kan vara skadligt för dem. Kanske är jag korkad men klåda i den här mängden klarar jag av.

Vi pratar om in fredag och jag visar ultraljudsrapporten från Huddinge. Vi kommer överens om att jag ska gå 1-2 gånger i veckan på 12: an till att börja med. På måndagen ska jag ta gallsyreprover och då ska jag vara fastande.

Peter hämtar mig och vi fördriver lite tid på IKEA med Freja och Erik. Jag försöker tänka på något annat än bebisarna men vildingen därinne gör sig påmind hela tiden så det är svårt att låta bli.

Sover som vanligt dåligt på natten. I en vecka har jag knappt sovit en hel natt, tror det syns på mig. Ögonen hänger och jag ser rödgråten ut hela tiden.

Inga kommentarer: