fredag

Förberedelser

Pratade med dagens barnmorska och hon sa att vi planerade för transfusion i morgon onsdag. Läkaren hade velat visa sitt intresse i att delge vad som barnläkarna hade sagt. Allt utan att läsa vad som redan var planerat i journalen. Förbannade läkare som ska göra saker som inte angår dem. Ska i alla fall förberedas för morgondagen men hur vet jag inte men lär nog bli varse snart.

Nu ska jag i alla fall göra ett CTG på morgonen jag hoppas att det inte finns några droppar på lillans kurva idag. Vi tog även nya leverprover på morgonen.

Läkaren från igår kom inte och pratade med mig. Jag förklarade hur arg jag varit på honom och nu vände han på sina ord lite för att få till en annan version än den dagen innan. Skyllde på att det var helger och att de tyckte kurvan såg konstig ut och behövde ta ett beslut vad som skulle göras. Nu hade han helt plötsligt inget emot att vi skulle göra blodtransfusionen men tyckte man skulle prata med barnläkarna och övriga läkare innan man tog beslut för att se vad de tyckte. Nu är jag mer förvirrad än jag va tidigare men han bar i alla fall om ursäkt för det han sa dagen innan.

Vi gjorde en perfekt CTG kurva på morgonen även om det var svårt att få kontakt med lillan. Barnmorskan lyssnade för långt ner också så hon fick gå och hämta en annan barnmorska som kunde hjälpa henne. Men då flyttade jag själv upp dosan högre upp på min stora mage och vi fick kontakt på en gång. Men att ligga stilla i magen är inte mina tjejers melodi det är full fart på dem därinne.

Resten av dagen ligger jag bara och tittar på tv, Peter kommer och hälsar på tre gånger och det är skönt. Han har inte hunnit med mer än små kvartar varje dag när jag legat på sjukhuset och jag saknar honom enormt mycket. Det skulle vara skönt att ha ett eget rum så man kunde kramas lite i sängen. Man har ju ingen lust att gosa när rumskompisen är här.

Det börjar bli dags att förbereda sig inför morgondagen, barnmorskan tog ett blodprov på mig och beställde blod till lillan. Fasta skulle jag göra från klockan 24 och det gäller att äta och dricka ordentligt. En narkosläkare ska komma och berätta vad som händer om vi måste göra ett katastrofsnitt.

Kvällens kurva började bra, lillan var nog den mest rörliga av dem båda även om syrran dundrade på ordentligt hon med. Tyvärr blev det en jättenedgång av hjärtljuden på lillan under en kortare stund men hon sparkar och rör påsig under tiden så det kan bero på lite kontakt problem bara. Resten av kurvan ser bra ut och det är inte fler droppar- Lite orolig blir man ju att det skall vara nått fel men det dök inte upp någon konstig läkare med märklig diagnos i alla fall.

Narkosläkaren kom sent på kvällen runt 23. Jag hade nästan somnat, men det gjorde inget hon var trevlig och väldigt saklig. Tycker det verkar läskigt att bli totalt sövd och få en slang ner i halsen och sånt. Men det är ju inte första gången de gör ingreppet så det ska nog gå bra. Har vi tur blir det inte så akut om något går fel så vi kan få spinalbedövning och kan vara vaken. Jag får drick små mängder vatten fram till 06 men jag försöker hälla i mig en massa vatten innan 24 så jag får sova på natten.

Inga kommentarer: