fredag

Dygn 4

Äntligen rinner mjölken till så den ser ut som mjölk. Tyvärr är det klockan fem på morgonen så jag kan inte sova. De senaste tre dygnen har jag kanske sovit totalt tio timmar och det knäcker mig snart. Måste komma till ro. Gick ner på neonatalen och pumpade och passade på att mata Mimosa samtidigt. Hon är så underbar att jag inte kan förklara det nog många gånger.

Efter frukost får jag veta att jag ska få sitta med henne på bröstet under dagen. Kan man få en bättre 30-års present? Peter höll på att få slag när han kom på dagen. Först var jag inte på mitt rum och när han kom till neonatalen va kuvösen tom. Men då tittade han bakom skärmen och där satt världens lyckligaste mamma med en helt underbar liten bebis på bröstet, då blev han lugn. Han är en underbar pappa och jag kunde inte få en bättre man.

Sitter och njuter med henne i en timma och Peter matar henne under tiden. Man riktigt ser hur hon njuter av närheten. Hon smeker mitt bröst och gosar ihop sig med det. Jag är så lycklig och det här väger upp många dagars sorg vi haft med hästlängder.

Det blir många timmar i tryggheten runt Mimosas kuvös, mår så bra när jag är där även om jag är så trött att jag kan svimma.

Pratar med barnen i telefon och de undrar när de får träffa Mimosa igen. Jag säger att det nog dröjer lite till, Freja vill träffa Alva istället eftersom de inte får träffa Mimosa. Jag berättar att Alva är hos en annan doktor nu men vi kan träffa henne när de är klara med henne om vi vill. Barnen ser fram emot att göra i ordning Alvas kista och när våren kommer och Mimosa är hemma blir det begravning.

Vi har en liten ängel som vakar över oss.

På kvällen får vi veta att Mimosas respirator skall kopplas bort och hon ska ha CPAP istället. Vad skönt det ska bli för henne hon hatar verkligen slangen i näsan och nu äntligen ska vi få höra henne skrika och gny igen.

Det fungerade jättebra att ta bort respiratorn och vi hoppas den fortfarande är borta när vi kommer ner till neonatalen i morgon bitti. De frågade om vi ville de ska ringa om de behövde koppla in den igen men vi vill inte ha några fler nattliga samtal. Det skulle vi inte klara av utan de får bara ringa tilloss om de absolut är fara för hennes liv.

Inga kommentarer: