fredag

Ultraljud igen

Idag är det fredag och vi skall göra ultraljud igen. Ingen tid är fastställd och vi väntar på svar om vilken tid det blir. Läkaren säger att om allt är bra idag blir jag utskriven i helgen och kanske bara komma in och göra en kurva någon av dagarna. Är lite rädd för att bli utskriven nu när vi har en plats härpå sjukhuset. Tänk om alla platser är fulla igen när vi behöver bli inlagda? Tror inte de tycker att vår ultraljuds koll minst var 3: e dag är lika viktig här på Karolinska Sjukhuset som de tyckte på Danderyds Sjukhus. Tänk om vi glöms bort när vi blir utskrivna? Då åker vi tillbaka till trygghetens Danderyds Sjukhus igen och de får säga vad de vill om saken. Eftersom jag känner av båda barnen är jag inte så jätteorolig. Lillan gör sig mer tillkänna även om hon inte är lika aktiv som sin syster. Det hade varit värre om man inte kände av dem alls. Men jag kan ju inte bedöma själv om de är mer eller minste aktiva än vanligt så jag hoppas vi inte glöms bort, det är ju så många som behöver plats.

Jag vill vara hemma mer och kunna planera för bebisarna. Tänk om vi får en månad till, vi har ju lyckats få en månad sedan allt detta elände startade. Vi får avvakta dagens ultraljud och se vad de säger. Det var inte säkert att det skulle hinna med att göra tillväxt på bebisarna utan bara flödeskontroll men det ligger ju lite i deras intresse att veta om bebisarna växer som de ska.

Har varit på ultraljud nu flödet i lillan hjärna var något för snabbt. Det kan tyda på att hon har blodbrist, men in övrigt var allt ok. Vi gjorde inte någon tillväxtkontroll utan det skall göras under måndagen när vi har tid för ultraljud igen. Är flödet högre i hjärnan då kommer eventuellt lillan att få en blodtransfusion. Det görs med blod från utsidan och in genom navelsträngen på babyn. Det är lite ruggigt eftersom det inte är säkert att det lyckas. Ca 4-30 % av transfusionerna misslyckas och slutar med katastrofsnitt. Det är olustigt men vi får chansa på att det lyckas om det blir aktuellt.

Nu blir vi alla fall utskrivna i väntan på ultraljudsrapporten på måndag. Rädd att de glömmer bort oss, men då finns kanske möjligheten att vi får komma tillbaka till Danderyds Sjukhus igen. Tycker mycket bättre om att vara där det är mycket lugnare och mer personlig omvårdnad. Här är personalen så stressad även om barnmorskorna är helt underbara. Maten är otroligt mycket bättre på Karolinska Sjukhuset än vad den är på Danderyds Sjukhus. Men mat är inte allt jag saknar mina urgulliga barnmorskor på avdelning 12. Tror jag kan komma tillbaka dit om jag är 28+0 och det blir jag ju nästa vecka men vi får se. Det går nog bra här på Karolinska Sjukhuset .

Inga kommentarer: