fredag

MVC besäk 2

Det är dags att besöka barnmorskan igen. Nu är det pirrigt eftersom vi vet att det är två där inne. Undrar om man kan höra skillnad på de två eller om man bara hör ett hjärtljud fortfarande. Magen har vuxit en hel del och det blir spännande att se hur mycket den vuxit sen senast.

Allt är lika spännande för mig som för min barnmorska tror jag. Hon är stolt för att det var hon som såg att det var tvillingar först. Som vanligt pratar vi en stund innan vi börjar undersökningarna. Jag berättar att jag börjat få ont i bäckenet och att det är tungt. Jag har nog gått upp ca 15 kg nu och det sätter sina spår. Jag är fortfarande trött dygnets alla timmar det vägrar ge med sig. Barnmorskan säger jag ska få en läkartid så jag kanske kan bli sjukskriven . Det är vanligt att man blir det från vecka 24-25 när man väntar tvillingar. Man växer ju så mycket mer än vi en enlingsgraviditet. Jag kommer vara i vecka 22 när jag träffar läkaren så det är kanske lite tidigt att bli sjukskriven. Men det ska nog gå bra i alla fall.

Vi lyssnar på mina små underverk och lillan hjärtljud var 142och den stora 138. Det tickar på perfekt och jag känner mig trygg med dem i mig. Magen mäts och nu är mitt sf mått 25 cm vilket betyder att den vuxit 5 cm på 4 veckor det är ju jättebra. Jag fick ett gravidogram av barnmorskan som visade tvillingkurva och inte vara enlings som det är på allt annat man får. Jag ligger på den övre streckade skalan så här växer det så det knakar vill jag säga.

Barnmorskan tar en titt på våra ultraljudsrapporter och konstaterar att det ser bra ut. Lillan följer med i sin takt och kurvan ser bra ut. Vi pratar om att det är mycket tvillingar nu och vår barnmorska har tre par till som skall ha tvillingar under våren. Jag ligger så långt före dem så en föräldragrupp för oss med dem skulle kännas konstigt. Vi har bokat oss på tvillingklubbens föräldraträff i alla fall i december så vi kommer få ut det vi vill av den. Vi har ju så många barn hemma att några till bara är ren rutin.

Nästa barnmorske besök skall bli om tre veckor om inget händer och då har vi både ultraljud och läkarbesök mellan så alla har kontroll på oss.

Inga kommentarer: