fredag

Möte med Margareta Ölwe ordförande i Svenska Tvillingklubben

Åker och lämnar barnen i skolan för att sedan transportera mig till Danderyds Sjukhus för provtagning. Tvärförbindelserna är inte snabba och jag är dunder hungrig. Jag får inte äta innan proverna så jag är väl extra hungrig bara för det. Tåget är ett par minuter för sent så jag missar min buss, det är typiskt när man är så hungrig. Magen knorrar så det gör ont. Det är kallt och blåsigt ute även om det inte blivit någon riktig vinter ännu. Trött i fötterna är jag också, vikten har ju inte direkt slutat öka och påfrestningen på mina höfter och knän känns av ordentligt. Att sätta sig på en vinterkall bänk är inte att tänka på men en liten runda runt busstorget håller mig varm och snart kommer bussen.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, man får kämpa för att få ta proverna där man vill. Varför är de så envisa? Kan man inte skriva på remissen vart proverna skall tas så man slipper bråka varenda gång? Äter frukost på restaurangen efter provtagningen. En riktigt fet frukost med bulle, smörgås och choklad, gott det behövdes efter den här resan.

Tar tunnelbanan in till Peter på jobbet eftersom jag skall träffa Margareta Ölwe på eftermiddagen. Passar på att äta lunch och äter den innan jag skall iväg. Min barnmorska från mödravårdcentralen ringer och jag talar om vad som hänt under fredagen. Jag lovar att höra av mig så fort nått nytt finns att berätta. Vill just nu inte ha fler ”nyheter” i min graviditet.

Det börjar dra ihop sig för att träffa Margareta och Peter kör mig dig för jag ska slippa ta tunnelbanan igen. Han är bäst min man det är sant tur jag har honom i allt detta kaos. Margareta möter mig och vi sätter oss i samma rum som föräldrakursen var för att prata. En varm kopp te är vad jag behöver just nu. Jag berättar om hela situationen, hon antecknar och svarar på mina frågor. Margareta är ett otroligt stöd vad skönt att hon kunde ta emot mig det behövdes verkligen.

Margareta skulle ta kontakt med en tvillingforskare i Skåne för att se vad han tror om vår situation. Inget skall få missas och allt skall göras för våra små. Jag vet att vår läkare på Huddinge är otroligt kunnig på området men han kan ju ha missat nått. Även ett proffs kan ju ha en dålig dag. Efter ca 1,5 timma säger jag adjö till Margareta och känner mig lättad över vårt samtal. Behöver verkligen prata med någon utomstående, framförallt en med de kunskaper Margareta besitter. Tack för allt ditt stöd jag kan inte säga det tillräckligt mycket.

När jag ändå är på plats så köper jag lite böcker i butiken. En om förtidigt födda barn för det är ju bara en tidsfråga innan bebisarna ska ut det vet vi ju redan. Köpte även boken Leva med tvillingar, jag har ju hopp om två även om det är motigt just nu. Promenerar en långsam vinterpromenad ner mot Peters jobb igen. På vägen passar jag på att boka tid för ansiktsbehandlig, får tid dagen efter. Ska jag in på sjukhus så ska jag i alla fall vara snygg! Och det ska bli underbart att bli omhändertagen ordentligt innan allt sätter igång ordentligt.

I morgon skall jag träffa min nyfunna kompis Anna som även hon är gravid, fast hon har tack och lov bara en bebis i magen. I morgon skall bli en dag utan sorger, en dag som ska vara full av värme och bara egna tankar av lycka.

Inga kommentarer: