fredag

Dygn 6

Sov till halv åtta i morse. Känner mig inte utvilad på grund av det onda i mitt snitt, men det ska väl gå över snart hoppas jag. Får lite starkare värktabletter nu.

Går ner till neonatalen och pumpar rekordmycket 1,5 dl på 15 minuter det är inte illa men jag tror det kommer att bli större mängder i framtiden men hon äter bara 2 ml per mål ännu så det behövs inte så mycket. Mimosa har sovit gott hela natten och maten har fungerat bra för henne, hon smälter allt fint och det kommer inga returer när de kollar sonden.

Fick veta att vi fått rum på Astrid Lindgrens familjevåning så nu blir vi utskrivna från C 23. Går upp och packar mina saker och ser till att rummet kan lämnas över till nästa person. Hittar bara ingen läkare som kan skriva ut mig så jag äter lunch i väntan på att det skall komma någon. Träffar barnläkaren från neonatalen i korridoren och han säger att Mimosa snart är så bra att hon kan flytta till Danderyds Sjukhus. Skönt att veta hon är stabil och frisk.

Jag och barnmorskan går över till familjevåningen för att få vårt rum. När vi kommer dit får vi vet att de har ringt från neonatalen och sagt vi skall åka till Danderyd redan idag! Nu får vi bråttom att komma tillbaka för att få mer info…….

Här slutar min dagbok men livet slutade inte även om den här dagen var en väldigt stressig en. Mjölken sinade av stressen men kom naturligtvis tillbaka till natten när jag började slappna av. Vi hamnade på avdelning 20 på Danderyds Sjukhus och blev otroligt väl omhändertagna. Mimosa var för frisk för att stanna på Karolinska Sjukhuset och avdelning 20 tillhör den på Karolinska Sjukhuset så flera av läkarna är de samma.

Mimosas vård går felfritt hela vägen, inga infektioner eller andra problem. Visserligen fick hon fortsätta sola ett tag men det är ju inga större problem. För sina lite hårda lungor fick hon till slut pulmicort för att de ska läka snabbare. Ögonen har även utvecklat ROP men inte så det måste åtgärdas tror läkarna.

Efter mycket tjat och många timmar på neonatalen så får vi äntligen hem vår lilla underbara unge. Vecka 35 och lite drygt 2 kg stor men äntligen hemma. Allt flyter perfekt utan några som helst problem. Vi har varit all vår vakna tid på neonatalen så vi känner vår dotter in och ut. SABH hjälper oss med hemsjukvården och ger tips på hur amningen skall komma igång. Det dröjer inte länge förrän jag kan lämna tillbaka bröstpumpen på Karolinska Sjukhuset och ammar fullt ut.

Inga kommentarer: