fredag

Dygn 5

Sov 7,5 timma inatt och hade nog kunnat sova längre om inte brösten hade sagt ifrån. Det blir några dl mjölk per dag nu till världens underbaraste unge.

Är lite nervös när jag går ner till Mimosa, undrar om hon har respiratorn nu eller om det fungerar bra med CPAP. Men jag behöver inte vara orolig hon andas jättefint med CPAP och sköter sig exemplariskt hela tiden. Hon ser faktiskt nöjd ut nu när hon slipper respiratorn.

Idag ska de göra ett nytt ultraljud på hennes hjärta för att se om ductus är stängd. Jag hoppas den är det för än så länge har allt gått som det ska och motgångar med Mimosa det klarar jag inte.

Vi hade möte med barnläkaren idag, han berättade om vad som hänt i behandlingsväg och hur de förväntar sig att framtiden blir. Mimosas Hb hade varit 250 när hon föddes och Alva låg strax över 50. Men nu var Mimosas blod utspätt och allt normalt. Det finns ingen tvekan om att hon kommer klara sig nu även om vägen hem är lång säger han. Hon mår väldigt bra som det ser ut nu. Vi skulle räkna med minst en infektion och den kunde göra att framgångarna går tillbakalite men sedan går det framåt igen. Det är normalt eftersom de här små barnen är väldigt infektionskänsliga, det gäller att hålla god handhygien det är det bästa för att förhindra infektioner. Så spriten kommer bli vår bästa vän ett tag framöver, på utsidan av kroppen i alla fall.

Mimosas hjärta ser bra ut och ductus är stängd. Bara hon nu inte får en infektion så den öppnas igen. Egentligen skulle de ta bort hennes navelkateter idag och en ny skulle sättas in i armen på henne men det var för mycket att göra på avdelningen idag så det hanns inte med. Hinner de så görs et eventuellt under natten. Mimosa gillar den inte och naveln börjar läka så den behövs tas bort innan det blir infektioner istället.

Ska få sitta med henne ikväll igen men först måste jag fikalite för jag är yr och mår inte så bra.

Mimosa och jag somnar sött tillsammans i fåtöljen, man blir så avslappnad när hon ligger i ens famn. LYCKLIG! Inatt kommer jag att sova gott, det är bara så synd att jag har så ont i mitt sår.

Inga kommentarer: